W dniu 5 czerwca 2025r. odbyła się szósta edycja konferencji studenckiej PHILCON. Wydarzenie jest inicjatywą Koła Naukowe Anglistów URad, działającego pod opieką pani doktor Ewy Klęczaj-Siary w Katedrze Neofilologii Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego.
Konferencję uroczyście otworzyła Pani Dziekan Wydziału Filologiczno-Pedagogicznego Profesor Anna Zamkowska. Partnerem wydarzenia było Amerykańskie Centrum Kultury i Informacji – American Corner Radom, które od wielu lat współpracuje z Kołem Naukowym Anglistów.
Głównym tematem konferencji były nowe idee oraz nowe interpretacje dzieł literackich i zjawisk kulturowych, a także nowe trendy w studiach językoznawczych oraz w metodyce nauczania języków obcych.
Podczas konferencji odbyły się dwa wykłady plenarne. Pierwszy wygłosiła Pani Jen MacArthur, która pełni funkcję Regional English Language Officer (RELO) przy Ambasadzie USA w Warszawie. Pani MacArthur podzieliła się swoimi doświadczeniami w nauczaniu języka angielskiego w różnych kręgach kulturowych. Drugi wykład plenarny wygłosiła Pani Doktor Wedsha Appadoo-Ramsamy z Uniwersytetu na Mauritiusie. Wykład dotyczył zastosowania literatury dziecięcej w nauczaniu języka angielskiego.
Pozostałe prezentacje wygłosili studenci naszego uniwersytetu, a także innych uczelni w kraju i za granicą. W sekcji dydaktycznej zostały omówione następujące tematy: pokonywanie trudności w komunikacji językowej, zastosowanie teorii inteligencji wielorakich w procesie nauczania, innowacyjne sposoby nauczania słownictwa na lekcjach języka angielskiego oraz możliwości wykorzystania sztucznej inteligencji w szkolnictwie wyższym. Sekcja kulturoznawczo-literacka została poświęcona tematyce feministycznej, fantastyce w literaturze oraz współczesnym adaptacjom poezji romantycznej. W sekcji lingwistycznej zostały omówione badania nad wpływem technologii na rozwój języka angielskiego, powstawaniem i funkcjonowaniem metafor oraz nad polityczną funkcją języka angielskiego.
Konferencja była doskonałą okazją dla studentów Uniwersytetu Radomskiego oraz innych uczelni do wymiany doświadczeń oraz dzielenia się wynikami swoich prac badawczych. Ciekawe prezentacje oraz ożywione dyskusje z pewnością poszerzą horyzonty słuchaczy oraz zachęcą do dalszych rozważań naukowych.