dr Radosław Lis

Tytuły/ wykształcenie: 

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa

Pełnione na uczelni funkcje:

  • Adiunkt, sekretarz redakcji „Radomskie Studia Filologiczne”, administrator strony internetowej, administrator mediów społecznościowych

Prowadzone przedmioty:

  • Wstęp do językoznawstwa
  • Wybrane zagadnienia językoznawstwa teoretycznego
  • PNJN – gramatyka praktyczna

Zainteresowania dydaktyczne/badawcze:

  • językoznawstwo kognitywne 
  • komunikacja międzykulturowa
  • glottodydaktyka

Wybrane publikacje naukowe:

  1. Der politische Wortschatz – Merkmale der LTI. Językoznawstwo, Nr 14, Łódź 2020
  2. Fachsprachliche Ausdrücke in der Krakauer Zeitung 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 8, Radom 2019
  3. Nauczyciel języka obcego – informacja o zawodzie. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2018
  4. Das propagandistische Bild der Deutschen in der Krakauer Zeitung 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 7, Radom 2018
  5. Schulfächerbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Studia Niemcoznawcze, Tom LXII, Warszawa 2018
  6. Od Lutra do Goebbelsa – rola mediów w propagandzie na przestrzeni wieków. Studia Niemcoznawcze, Tom LXI, Warszawa 2018
  7. Das Gespräch mit einem literarischen Text: Landeskunde und Literatur im Fremdsprachenunterricht. Studia Niemcoznawcze, Tom LX, Warszawa 2017
  8. Kompetencje społeczne dyrektora szkoły na przykładzie wybranych radomskich placówek oświatowych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych – Polish Journal of Continuing Education, Nr 97, Radom 2017 (współautor: dr Beata Nawrot-Lis)
  9. Authentische Texte im Fremdsprachenunterricht – Schulung des intensiven Lesens. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 6, Radom 2017
  10. Euphemismen in der Krakauer Zeitung als Mittel nationalsozialistischer Propaganda 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 5, Radom 2017
  11. Pathos und Superlative in der Krakauer Zeitung als Mittel nationalsozialistischer Propaganda 1939-1945. Językoznawstwo, Nr 10, Łódź 2016
  12. Schulbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Studia Niemcoznawcze, Tom LVII, Warszawa 2016
  13. Geschichte des deutschen Schulvokabulars. Schüler- und Lehrerbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 3, Radom 2015
  14. Der sprachgeschichtliche Wandel der deutschen Schulterminologie als Resultat der Bildungsreformen im 19. Jahrhundert. Diplomica Verlag, Hamburg 2013
  15. Der Einsatz landeskundlicher Inhalte im DaF-Unterricht. Hallo Deutschlehrer! Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes, Nr 35, Warszawa 2013
  16. Geschichte der deutschen Schule. Linguistische Tendenzen im 19. Jahrhundert. Entwicklungen im Schulwortschatz. Hallo Deutschlehrer! Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes, Nr 35, Warszawa 2013
  17. Geschichte des deutschsprachigen Schulsystems – Wilhelm von Humboldts Bildungsreformversuch um 1810. Studia Niemcoznawcze, Tom LII, Warszawa 2013
  18. Der Einsatz literarischer Texte im DaF-Unterricht. Studia Niemcoznawcze, Tom LII, Warszawa 2013
  19. Propaganda im Generalgouvernement. Die NS-Besatzungspresse in Polen 1939-1945. Studia Niemcoznawcze, Tom XLV, Warszawa 2010
  20. Sprache als politisches Instrument. Studia Niemcoznawcze, Tom XLII, Warszawa 2009
  21. Propagandasprache im Dritten Reich anhand der NS-Besatzungspresse im Generalgouvernement. Grin Verlag, München 2008

Projekty / wizyty studyjne:

  1. 2017-2019 Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji. POWR.02.04.00-00-0060/16-00.
  2. 2021-2023 Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego – etap III, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś II – Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty.
  3. 2023-2024 Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się, realizowany w ramach programu: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.

Prywatnie:

Pasjonat historii XX wieku i książek biograficznych. 

Czy wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie w zakresie opisanym w polityce bezpieczeństwa

Czy wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie w zakresie opisanym w polityce bezpieczeństwa

Czy wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie w zakresie opisanym w polityce bezpieczeństwa

Nie
Wróć