dr Radosław Lis
- r.lis@urad.edu.pl
- pok. 701 Olimp
Tytuły/ wykształcenie:
Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa
Pełnione na uczelni funkcje:
- Adiunkt, sekretarz redakcji „Radomskie Studia Filologiczne”, administrator strony internetowej, administrator mediów społecznościowych
Prowadzone przedmioty:
- Wstęp do językoznawstwa
- Wybrane zagadnienia językoznawstwa teoretycznego
- PNJN – gramatyka praktyczna
Zainteresowania dydaktyczne/badawcze:
- językoznawstwo kognitywne
- komunikacja międzykulturowa
- glottodydaktyka
Wybrane publikacje naukowe:
- Der politische Wortschatz – Merkmale der LTI. Językoznawstwo, Nr 14, Łódź 2020
- Fachsprachliche Ausdrücke in der Krakauer Zeitung 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 8, Radom 2019
- Nauczyciel języka obcego – informacja o zawodzie. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Departament Rynku Pracy, Warszawa 2018
- Das propagandistische Bild der Deutschen in der Krakauer Zeitung 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 7, Radom 2018
- Schulfächerbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Studia Niemcoznawcze, Tom LXII, Warszawa 2018
- Od Lutra do Goebbelsa – rola mediów w propagandzie na przestrzeni wieków. Studia Niemcoznawcze, Tom LXI, Warszawa 2018
- Das Gespräch mit einem literarischen Text: Landeskunde und Literatur im Fremdsprachenunterricht. Studia Niemcoznawcze, Tom LX, Warszawa 2017
- Kompetencje społeczne dyrektora szkoły na przykładzie wybranych radomskich placówek oświatowych. Edukacja Ustawiczna Dorosłych – Polish Journal of Continuing Education, Nr 97, Radom 2017 (współautor: dr Beata Nawrot-Lis)
- Authentische Texte im Fremdsprachenunterricht – Schulung des intensiven Lesens. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 6, Radom 2017
- Euphemismen in der Krakauer Zeitung als Mittel nationalsozialistischer Propaganda 1939-1945. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 5, Radom 2017
- Pathos und Superlative in der Krakauer Zeitung als Mittel nationalsozialistischer Propaganda 1939-1945. Językoznawstwo, Nr 10, Łódź 2016
- Schulbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Studia Niemcoznawcze, Tom LVII, Warszawa 2016
- Geschichte des deutschen Schulvokabulars. Schüler- und Lehrerbezeichnungen in Preußen im 19. Jahrhundert. Radomskie Studia Filologiczne, Nr 3, Radom 2015
- Der sprachgeschichtliche Wandel der deutschen Schulterminologie als Resultat der Bildungsreformen im 19. Jahrhundert. Diplomica Verlag, Hamburg 2013
- Der Einsatz landeskundlicher Inhalte im DaF-Unterricht. Hallo Deutschlehrer! Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes, Nr 35, Warszawa 2013
- Geschichte der deutschen Schule. Linguistische Tendenzen im 19. Jahrhundert. Entwicklungen im Schulwortschatz. Hallo Deutschlehrer! Zeitschrift des Polnischen Deutschlehrerverbandes, Nr 35, Warszawa 2013
- Geschichte des deutschsprachigen Schulsystems – Wilhelm von Humboldts Bildungsreformversuch um 1810. Studia Niemcoznawcze, Tom LII, Warszawa 2013
- Der Einsatz literarischer Texte im DaF-Unterricht. Studia Niemcoznawcze, Tom LII, Warszawa 2013
- Propaganda im Generalgouvernement. Die NS-Besatzungspresse in Polen 1939-1945. Studia Niemcoznawcze, Tom XLV, Warszawa 2010
- Sprache als politisches Instrument. Studia Niemcoznawcze, Tom XLII, Warszawa 2009
- Propagandasprache im Dritten Reich anhand der NS-Besatzungspresse im Generalgouvernement. Grin Verlag, München 2008
Projekty / wizyty studyjne:
- 2017-2019 Rozwijanie, uzupełnienie i aktualizacja informacji o zawodach oraz jej upowszechnienie za pomocą nowoczesnych narzędzi komunikacji. POWR.02.04.00-00-0060/16-00.
- 2021-2023 Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do kształcenia ogólnego – etap III, realizowany w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Oś II – Efektywne polityki publiczne dla rynku pracy, gospodarki i edukacji, Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty.
- 2023-2024 Pilotażowe wdrożenie modułowych e-podręczników oraz opracowanie założeń do zaawansowanych technologicznie e-materiałów wspierających nowoczesne metody nauczania i uczenia się, realizowany w ramach programu: Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS), Działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.
Prywatnie:
Pasjonat historii XX wieku i książek biograficznych.